Koekblikken beschilderen

Wij hebben geen bovenkastjes in onze keuken. Het ziet er mooi uit, maar wat heb ik een spijt! Zo weinig kastruimte heb je daardoor. Daarom wilde ik een paar planken ophangen. Maar ja, daar kan je natuurlijk niet zomaar al je zooi opzetten! Dus had ik bedacht dat ik oude koekblikken wilde gaan beschilderen zodat het er allemaal mooier uit zou zien, maar ook bij elkaar past.

Op zich geen lastige klus, met wel een superleuk resultaat! Als je, net als ik, koekblikken van de kringloop koopt let dan vooral op hoe de binnenkant eruit ziet. Dat die niet verroest of vies is. Verder wilde ik aan de buitenkant geen reliëf of iets dergelijks. Zodat straks alleen de vormen verschillend waren maar dat ze verder bij elkaar gaan passen.

IMG_9946.JPG

Dit zijn dan de benodigdheden:

  • Koekblikken
  • Primer (bijvoorbeeld deze spuitbus, van de Action)
  • Verf (bijvoorbeeld deze mat zwarte, ook van de Action)
  • Schuurpapier
  • Washi-tape (of waarmee je t ook wilt versieren)
  • Draaischijf (optioneel)

Schuur alles licht op met een fijn schuurpapier. Dan spuiten met een primer zodat de verf straks beter hecht. Ik zet mijn product dan op een draaischijf (vroeger hadden mijn ouders daar de zoetwaren op staan). Zo kan je het ronddraaien tijdens t spuiten zonder te hoeven aanraken. Ook had ik het even op een kartonnetje gezet zodat je m kan verplaatsen en t volgende product op de draaischijf kan zetten.

IMG_9975

Maar let op! Houd de deksel op het blik tijdens het spuiten! Het randje waar de deksel overheen schuift moet je namelijk niet schilderen. Anders gaat je deksel er niet of heel stroef op. Verder moet je natuurlijk een paar dunne laagjes verf spuiten in plaats van in 1 keer heel dik, maar dat weet iedereen….. het ook daadwerkelijk doen vergt discipline en geduld! Hahaha

Daarna heb ik het nog wat leuker gemaakt met washi-tape. Ik was er nooit zo’n fan van, maar in dit geval vond ik t wel erg leuk en ik denk dat ik t vaker ga gebruiken. Je kan t er ook zo makkelijk afhalen en opnieuw doen (als je t bijvoorbeeld zat bent of een ander kleurtje wilt of zo).

En dit is t eindresultaat, m’n nieuwe planken met de koekblikken!

IMG_0527IMG_0532IMG_0534

Ok, ik geef toe….ik wilde er weer teveel leuke spulletjes opzetten waardoor t nog steeds niet veel meer opbergruimte geeft. Maar goed, dat zien we later wel weer!

Je kan trouwens ook blikjes (zoals van de appelstroop) beschilderen en dan gebruiken voor sieraden of als originele cadeauverpakking!

Liefs, Caroline

Een gedachte over “Koekblikken beschilderen

Plaats een reactie